Onze stagiair Sam is onlangs in Amsterdam-Noord naar de VR Arcade geweest. De VR Arcade laat je de virtuele wereld op een hele andere manier beleven. Gewapend met een VR headset, rugzak en een speciaal VR wapen kan je vrij rondlopen in een 200m² virtuele wereld. In deze wereld probeer je samen met je team de missie te voltooien. Wij interviewen hem over zijn VR beleving, en over hoe hij denkt dat VR straks toepasbaar is in de praktijk.
Wat was de verwachting vooraf?
De activiteit was een verrassingsactiviteit voor mij, waardoor ik nog niet echt verwachtingen had. Maar had wel begrepen dat het om een VR ervaring ging. Nou had ik reeds eerdere ervaringen opgedaan met virtual reality en was ik vooral benieuwd hoe deze ervaring zich zou onderscheiden van de anderen. Want een normale VR bril is tof, maar deze is vandaag de dag toch al een beetje gedateerd om expliciet voor naar een speciale locatie te gaan.
Was de uiteindelijke ervaring onder verwachting, precies zoals verwacht of boven verwachting en waarom dan?
Mijn uiteindelijke ervaring was toch ver boven verwachting. Waar ik dacht een simpele VR bril en game zou krijgen, kreeg ik een echte volwaardige beleving vol spanning en adrenaline. Iets wat voor mij compleet nieuw was en waarvan ik niet had gedacht dat deze zo fijn zo werken.
Bij voorbaat kregen we een uitgebreide briefing over wat we gingen doen. Hierin werd uitgelegd over de wapens die je tot je beschikking had en welke tactieken vaak worden toegepast. Vanaf dat moment waren we eigenlijk niet stil te krijgen en bleven we doorvragen aan het personeel. Er werd hevig gediscussieerd over potentiële tactieken en er ontstond een plan van aanpak.
Nou heb ik er zelf over de jaren heen best wel wat gaming uren er op zitten en schreeuwde boven iedereen uit over wat we wel en niet moesten doen. Dit vooral omdat het team van vijf uit drie dames bestond, die nou niet bepaald gamers zijn. Al mijn Call Of Duty: Zombies tactieken en tips gooide ik op tafel om mijn team voor te bereiden op wat komen zou gaan.
Nadat we eenmaal in onze uitrusting waren gehesen en war ready stonden in de grote lege hal, gingen al deze tactieken vrij snel verloren. Het moment dat het spel plots begon, waande wij ons in een oud vervallen ziekenhuis. Deze post-apocalyptische sfeer hakte er direct in en ging gepaard met een hoop gegil van mijn vrouwelijke teamgenoten.
Langzaam maar zeker kwamen er meer zombies op ons afgelopen en stonden we als een gek om ons heen te schieten. Na elke ‘overleefde’ ronde bedaarden we allemaal iets meer en konden we onze tactieken beter toepassen. Dit ging in het begin vrij knullig aangezien iedereen nog moest wennen aan de omgeving en het navigeren daarin. Maar binnen 10 minuten werden knelpunten snel opgemerkt en werden deze snel aangepakt door middel van tactische call outs.
Toen we er eenmaal allemaal lekker in zaten, liet een felle lichtflits blijken dat we door de sessie van 20-25 minuten heen waren. Aangezien iedereen dacht dat we pas net waren begonnen, werden de VR brillen langzaam maar zeker afgezet om een paar wazige ogen te onthullen. Het was snel gegaan, maar we hadden het een paar goede rondes volgehouden.
Wat was jouw persoonlijke ervaring na afloop?
Na afloop toen ik de bril af had gezet, voelde ik mij enigszins gedesoriënteerd. De intensieve 20 minuten durende sessie had toch meer invloed gehad op mijn balans en kon ik diepte minder goed inschatten. Dit bleek al snel toen ik mijn bestelde drankje een paar keer misgreep. Alles voelde even heel surrealistisch aan en was een beetje wazig. Mijn teamgenoten hadden ook last van deze bijverschijnselen.
Het verlies van ruimtelijk bewustzijn en het ervaren voor een soortgelijke wagenziekte heet dan ook cybersickness. Deze digitale wagenziekte, bekend onder medische professionals als visueel opgewekte wagenziekte, komt voort uit een gebrek aan overeenstemming tussen sensorische input. Bij traditionele wagenziekte treedt de mismatch op omdat je beweging in je spieren en gewrichten voelt, evenals in het evenwichtsorgaan van je binnenoor, maar je ziet het niet. Dat is de reden waarom naar de horizon kijkt op een schip, je helpt je beter te voelen.
Maar met digitale wagenziekte is het tegenovergestelde. Je ziet beweging – zoals de bochten en wendingen getoond in een film of een achtervolging van een videogame – die je niet voelt. Het resultaat is hetzelfde: je kan een sensorisch conflict hebben waardoor je je misselijk kan gaan voelen. Meer informatie.
Hoe denk je dat VR technologie toepasbaar is in de praktijk? Gebaseerd op jouw kennis vanuit jouw studie en stage.
De mogelijkheden met Free Roam Virtual Reality zijn eindeloos. Ondanks het feit dat deze technologie op dit moment vrij nieuw is en voornamelijk wordt gebruikt in de gaming industrie, zijn er voor veel andere bedrijven ook een hele hoop mogelijkheden. Zo zie je dat VR brillen steeds meer commerciële doeleinden hebben, deze doeleinden kunnen alleen maar versterkt worden met deze mapping technologie. Denk aan een arts die van afstand een operatie kan uitvoeren en daarbij dan gemakkelijk sneller kan navigeren. In de detailhandel zie je steeds meer dat je meubels kan zien in je eigen huis. Architecten laten opdrachtgevers alvast een VR kijkje nemen in het project, hierbij speelt navigeren ook een grote rol.
Voor het leger zou het een grote uitkomst kunnen zijn om kosten terug te dringen als het gaat om oefenen op gevaarlijke situaties. Ook de kosten voor munitie zullen enorm schelen. Helaas is Free Roam VR dan wel beperkt tot de close corner situaties. Maar kan geheel gesimuleerd worden naar eigen inbreng en is niet afhankelijk van bijvoorbeeld acteurs.
Welke uitdagingen en valkuilen verwacht je? Gebaseerd op jouw kennis vanuit jouw studie en stage.
Het is een continu verbeter proces van de GUI en het verfijnen van het mappen en tracken. Het is lastig om met alle omstandigheden rekening te houden om een perfecte simulatie te maken. Voor nu is cybersickness een heus probleem waar oplossingen voor gezocht moeten worden. Dit kan gevaar met zich mee brengen als gebruikers kort na de ervaring de openbare weg op gaan.