Kunnen robots de drukbezette leraar assisteren? De robot als hulpmiddel voor het onderwijs? Taalwetenschapper Rianne van den Berghe testte het op kleuters, in een poging ze een tweede taal aan te leren. Onlangs verdedigde ze haar proefschrift aan de Universiteit Utrecht.
‘De dieren hebben geen eten meer; hun bakjes zijn leeg. Het Engelse woord voor leeg is empty. Zeg mij maar na: empty,’ zegt robot Robin, terwijl hij met zijn arm naar het scherm van de tablet wijst. Daar bevindt zich de boerderij waar kleuter en robot hun aandacht op richten. De kleuter herhaalt het woord. ‘Goed gedaan’, zegt Robin. ‘Nu gaan we de bakjes vullen, zodat ze vol zijn en de dieren te eten hebben. Het Engelse woord voor vol is full. Zeg mij maar na…’
De robot als hulpmiddel voor het onderwijs
De scene komt uit een experiment van Rianne van den Berghe, die de interactie tussen robot Robin en de kleuter filmde voor haar onderzoek. Twintig minuten gaan voorbij, en dan zit de Engelse les er weer op. De robot als hulpmiddel voor het onderwijs? Van den Berghe ziet kansen.
De robot als toevoeging aan het onderwijs
Ondanks dat ze verwacht hadden dat de robot succes zou boeken, bleek er geen verschil tussen leerlingen die alleen met een tablet leerden en leerlingen die met de combinatie robot en tablet leerden. Volgens Rianne zit dit hem in een aantal beperkingen. De robot was niet sterk genoeg om voorwerpen vast te houden en hij herkende geen spraak, waardoor er geen interactiviteit was. Ook wanneer deze problemen opgelost zouden worden ziet ze de robot niet als oplossingen voor het lerarentekort. Ze ziet de robot al toevoeging aan het onderwijs, waarbij deze extra ondersteuning biedt en zich toespitst op de individuele leerbehoeftes van een kind.