Tijdens de Humanized Tech Awards begin dit jaar was Hable een van de genomineerden. Hun missie is om smartphones bereikbaar te maken voor de visueel gehandicapten onder ons. Wij hebben Ayushman hierover mogen interviewen.
Hoe kwam je op het idee van Hable?
Het idee van Hable begon toen ik nog in India woonde. Mijn grootvader is zolang ik hem ken al erg slechtziend en is langzaam blind geworden. Net als andere blinde mensen had ook hij veel moeite om een smartphone te gebruiken. Toen ik met meer blinde mensen sprak zeiden ze mij allemaal dat een smartphone moeilijk kan zijn in gebruik. De smartphones van deze tijd geven namelijk geen haptische feedback meer. Hieruit is het idee van Hable ontstaan
In 2017 kwam ik naar Nederland om de master Industrial Design te doen. Ik kwam in aanraking met de TU/e Contest en besloot met mijn idee van Hable mee te doen. Hier won ik de ASML Makers Award. Met het gewonnen geldbedrag heb ik geïnvesteerd in het bouwen van prototypes. Ik heb toen ook een team mensen om Hable mee op te starten gevormd.
De naam Hable komt van het gelijknamige Spaanse woord dat spreken betekend. We hebben voor de naam gekozen omdat ons doel is blinde mensen weer te laten spreken, in de vorm van communicatie via een smartphone.
Het voordeel van de acht toetsen in vergelijking met een volledig toetsenbord is dat je met twee handen maar drie vingers nodig hebt en je handen niet hoeft te verplaatsen. De overige twee toetsen liggen namelijk in het verlengde van de eerste waardoor je er met die eerste vinger gemakkelijk bij kunt. Dit maakt het typen heel gemakkelijk en zo maak je weinig fouten.
Veel bedrijven in deze industrie zijn al 20 jaar hetzelfde, met dezelfde producten. De ontwikkeling van de smartphones is de laatste jaren ontzettend hard gegaan, maar voor blinde mensen is er weinig mee ontwikkeld.
Wat maakt dat Hable zo’n succes is onder blinde mensen vergeleken met andere hulpmiddelen voor blinden?
Veel van de huidige hulpmiddelen focussen op spraak naar tekst algoritmes. Helaas betekend dit ook dat je nooit de spelling van een woord leert en het heeft grote gevolgen voor je privacy. Ik denk dat niemand het wachtwoord van zijn bankaccount in een volle trein zou willen spellen, dat hou je toch liever privé. Dit maakt dat spraak naar tekst algoritmes beperkt te gebruiken zijn. Ook is het zo dat in vergelijking met een normaal toetsenbord, Hable veel toegankelijker is voor onderweg. Je verbindt
Hable met je telefoon via bluetooth, waardoor je je telefoon in je zak kan laten zitten terwijl je op Hable door kan typen. We zijn momenteel bezig met de ontwikkelingen om je volledige telefoon met Hable te kunnen besturen, dus niet alleen typen van tekst. Ook zijn we in de testfase, we hebben 60 mensen die momenteel 2 weken lang Hable op de proef hebben meegekregen om te bepalen hoe het apparaat bevalt en wat er verbeterd kan worden. In november hopen we Hable op de markt te
brengen.
Zie je nog andere mogelijkheden waar Hable gebruikt kan worden?
Nu met Corona werken er veel mensen vanuit huis en zijn ook de scholen een tijdje dicht geweest. Dit betekend dat veel hulpmiddelen voor blinden niet bereikbaar voor hen zijn. We willen Hable graag uitbreiden zodat het gebruikt kan worden voor thuiswerken. Ook willen we het graag uitbreiden naar slechtziende mensen en mensen die niet goed kunnen Swipen en typen door problemen aan de handen.
Welke uitdagingen hebben jullie moeten overwinnen als start-up en hoe hebben jullie dat gedaan?
It’s been a journey. We zijn een ontzettend jong team en dat maakte het erg uitdagend. We hebben een heleboel dingen nog moeten leren en zijn daarbij ook veel gecoacht door andere mensen. Elke dag leren we nieuwe dingen, zoals marketing en sales strategieën, maar ook hoe we ons product op de markt kunnen brengen. Ik spreek zelf geen Nederlands, wat soms ook uitdagingen geeft, zoals praten met onze klanten. Als Hable zijn we nu in de fase dat we moeten analyseren wat er door Corona nu allemaal veranderd en hoe we vanuit daar verder kunnen gaan.
Waarom denk jij dat Hable het gered heeft als startup, waar andere startups misschien het loodje gelegd hebben?
Allereerst denk ik dat het heel belangrijk was dat we niet onze ideeën gedeeld hebben met de wereld voor we er intellectueel eigendom van hadden ontvangen. Ook geloof ik dat niet iedereen de situatie van blinde mensen hetzelfde aanvliegt. Wij hebben sterk de focus gelegd op het vinden van redenen waarom het probleem dat we zagen opgelost moest worden en hoe ons product precies die oplossing bied. We begrijpen daarom goed waarom we doen wat we doen en begrijpen de markt waar we opereren. Bovendien zijn er niet veel nieuwe bedrijven in deze branche. Veel bedrijven in deze industrie zijn al 20 jaar hetzelfde, met dezelfde producten. De ontwikkeling van de smartphones is de laatste jaren ontzettend hard gegaan, maar voor blinde mensen is er weinig mee ontwikkeld. Wij zijn een nieuw en fris bedrijf en proberen dat oude roestige imago te veranderen, door nieuwe producten op de markt te brengen en vooral ook te richten op dat het ook leuk moet zijn.