Nee, het is niet de oplossing voor het lerarentekort in het basisonderwijs. Maar robot Eddy, zoals ie nu nog heet, kan wel de juf of meester ontlasten. En leerlingen over een drempel helpen. ,,Het is onze ondersteuner van de toekomst, een onderwijs-assistent light”, zegt Kim Jaspers. Zij vormt samen met Cindy Raaijmakers het innovatieteam van scholenorganisatie Qliq dat al een paar jaar met de robot in de weer is.
Dat is goed bevallen: zes zijn er nu aangeschaft. Plus tien Luqo-computers, een soort groot uitgevallen tablet waarop leerlingen in groepen educatieve spellen kunnen spelen. Het geld hiervoor, 100.000 euro (inclusief opleiding), komt van de gemeente Helmond. De digitale hulpmiddelen worden straks door alle basisscholen in de stad gebruikt, benadrukt Jaspers. Ze werden woensdag gepresenteerd aan de leerkrachten.
Eddy als een onderwijs-assistent light
Kim laat Eddy wat woorden ‘Helmonds’ spreken en een tai chi-oefening doen. Belangrijker is dat de robot een leermiddel kan zijn voor verschillende lessen en voor alle leeftijden. Jaspers: ,,Hij kan plaatjes herkennen, geluiden en ook een aanraking.” De robot wordt bestuurd via een app op de telefoon. Op Hogeschool de Kempel is hiervoor een platform ontwikkeld. Hierop staan alle toepassingen en kunnen nieuwe programma’s worden gemaakt.
Wat maakt Eddy zo speciaal? ,,Kinderen raken gemotiveerd, vinden het vet, gaaf, cool. En een robot is betrouwbaar, keurt jou niet af, is een prettig en veilig hulpmiddel.” Een voorbeeld uit de praktijk: ,,Twee leerlingen uit groep 3/4 van een school durfden niet met een leerkracht te communiceren. Met de robot wel. En vervolgens gingen ze ook met hun juf praten.”
Gouden Guppy
De Luqo in een prijs winnend hulpmiddel: in 2018 kregen de bedenkers de gouden guppy voor het meest innovatieve digitale peuter- & kleutermediaproduct. Raaijmakers: ,,Achter een gewone laptop zit meestal één kind. Hier werken ze in groepjes mee. Ze staan er omheen, maken samen opdrachten. Zo zet je ze aan tot gebruik van taal.”
Bron: ED.nl