De Virtualitee voor biologieles

De Virtualitee voor biologieles

In en om de Katholieke Scholengemeenschap Etten-Leur (KSE) was het zaterdag erg druk tijdens de open dag. Vooral het brugklasgebouw werd overspoeld door belangstellende brugpiepers in spĆ© en hun familie. Er was dan ook genoeg te bekijken. Niet alleen is KSE tot nu toe de enige middelbare school in West-Brabant die gebruik maakt van robot NAO, ze hebben ook de Virtualitee voor de biologieles.

Volgens rector Peter van Heusden is een open dag niet zozeer bedoeld om nieuwe leerlingen te trekken. “Je wilt informatie verstrekken aan ouders en leerlingen die zich aan het oriĆ«nteren zijn. Die informatie moet objectief zijn en een afspiegeling van de werkelijkheid. De technologische ontwikkelingen in het onderwijs gaan razendsnel en het zijn elementen die er steeds meer aan toegevoegd worden.”

Op een andere manier omgaan met onderwijs

Grote publiekstrekker was het brugklasgebouw waar in het midden van de hal robot Nao stond opgesteld. Volgens Ivo Roks, docent Frans en media coach wordt de robot gebruikt om op een andere manier om te gaan met het onderwijs. “Normaal is dat via boeken, schriften en aantekeningen, met Nao is dat interactief. De leerlingen kunnen reageren op de, over een bepaald onderwerp geprogrammeerde, robot en vice versa. Leuk detail is dat de KSE tot nu toe de enige middelbare school in West-Brabant is die er gebruik van maakt.”

de Virtualitee voor biologieles

Nog een saillant nieuw snufje in het onderwijs is de Virtualitee voor biologieles. Biologieleraar Dave Jonker die tevens lid is van de werkgroep ICT, de denktank van de KSE, toont hoe je met je eigen telefoon via een speciaal virtual t-shirt je organen in 3D tevoorschijn kunt toveren. Iets dergelijks is de Merge Cube die bij aardrijkskunde wordt gebruikt en dan met name bij topografie. Claire Arnold, docent aardrijkskunde, is de merge cube specialist. Zij laat zien hoe je via een speciale app op je telefoon in combinatie met de kubus de wereld driedimensionaal kunt bekijken. Geen grote atlassen of dikke boeken meer dus. “We werken al met VR (virtual reality) brillen maar hebben nu de cube erbij. Er zijn apps per thema, zoals de hologlobe app voor aardrijkskunde. De mogelijkheden zijn oneindig.”

Drones in de gymzaal

Ton van der Borst (geschiedenis) en Mischa Schotten (Duits) werken met vwo-4 leerlingen aan het Minecraft project waarbij leerlingen via een ‘wall’ hun eigen virtuele wereld bouwen. Die wereld moet aan een aantal criteria voldoen en is bedoeld om digitale communicatie en vaardigheden te stimuleren. Leerlingen kunnen ook vanuit huis inloggen. Zelfs drones worden in het lesprogramma opgenomen. Kasper Bodegom (science en biologie) start in februari met vwo brugklasleerlingen. Zij gaan een houder fabriceren die onder aan de drone wordt bevestigd. Daarin moeten vervolgens een suikerklontje en een koekje worden vervoerd. Die les zal, om begrijpelijke redenen, in de gymzaal worden uitgevoerd.

Vernieuwing

Verder werd er in het gebouw nog een programmeercursus met Arduino en micro bits gedemonstreerd. Via een 3D printer kunnen leerlingen hun door henzelf op de computer ontworpen sleutelhanger laten printen. Een wereld van vernieuwing dus.

Bron: Internetbode.nl